Stockholm inför förbud mot fossil reklam

Stockholms stad meddelade idag att den har som mål att införa ett förbud mot fossil reklam, sponsring och andra samarbeten som driver användningen av fossila bränslen. Utformningen av ett sådant förbud ska utredas under 2023.

New Weather Sverige har tillsammans med Greenpeace kämpat för detta i mer än ett år. I oktober 2021 publicerade vi en gemensam debattartikel i Aftonbladet där vi krävde att Stockholm skulle vidta åtgärder för ett fossilreklamförbud inför Sthlm+50-konferensen. Vid den tiden fanns en högermajoritet i stadshuset, där även miljöpartiet ingick och det blev inget beslut.

Efter valet i september 2022 har situationen förändrats och den rödgröna majoriteten (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet), har tagit ställning för att ställa sig bakom ett fossilreklamförbud i Stockholm. Beslutet ingår i stadens budget för 2023.

Det formella beslutet lyder: “Kommunstyrelsen ska tillsammans med Stockholms Stadshus AB utreda, i syfte att införa, förbud mot reklam, sponsring och andra samarbeten som driver fossilbränsleanvändning.”

Stockholms Stadshus AB består av alla de bolag som ägs av kommunen, såsom fastighetsbolag, parkeringsplatser, hamnar, skolor, allmännyttor, idrottsanläggningar mm.

I beslutets formulering ingår sponsring, vilket är mycket bra. På presskonferensen förkunnade Åsa Lindhagen, som representerar Miljöpartiet, också att det inte blir fler förhandlingar eller samarbeten med organisationer som avser att öka flygresorna, istället ska Stockholm utropas som destination för tågresande.

Medan det formella beslutet är att genomföra en utredning, säger beslutet tydligt att syftet är att införa ett sådant förbud. Nu måste vi se till att utredningen genomförs på ett opartiskt sätt och att rekommendationerna är tydliga och strikta.

Det finns nu stor chans att Stockholm blir den första staden i Sverige att införa ett fossilt annonsförbud. Kommunfullmäktige i Lund och Örebro är båda på väg att behandla motioner med förslag om förbud mot fossil reklam och vi uppmanar dem nu att ta samma tydliga ställning som Stockholms stad. De har fortfarande chansen att bli först.

Beslutet i Stockholm är ett stort steg framåt och ett ljus i tunneln i ett läge där den blåbruna regeringen avvecklar den nationella miljöpolitiken.

Läs mer om fossil reklam på Badvertising.se

Föregående
Föregående

Varför säger en del att en snabb omställning är omöjlig?

Nästa
Nästa

Koll på budgeten