Fossil reklam allt hetare fråga

 
Hur ironiskt är det att två av Vasaloppets stora sponsorer är Preem och Volvo? Bild: Vasaloppet.se

Hur ironiskt är det att två av Vasaloppets stora sponsorer är Preem och Volvo? Bild: Vasaloppet.se

 

Det är i våra egna huvuden förändring äger rum. Hur du och jag tänker kring vad som är möjligt att göra. Normförskjutningar som banar väg för ny politik, och vice versa. Politiker som vågar stå upp för obekväma beslut som sedan får medborgarnas förtroende. Trängselskatt och flygskatt till exempel. 

Just nu pågår en sådan normförskjutning. Det handlar om reklamen. Den som omger oss dagligen på gator och torg, i tunnelbanan och inte minst i sociala medier. Det senaste året har mycket hänt som banar väg för förbud mot fossil reklam. I Amsterdam är det redan verklighet, där har nyligen genomförts ett förbud mot reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan. Det är första steget i stadens målsättningen att förbjuda fossil reklam i det offentliga rummet. I Frankrike processas ett lagförslag på ett förbud mot reklam av fossil bränslen, det återfinns i Loi climat et résilience och lades fram av parlamentet i februari. 

I Sverige driver ett flertal politiska partier på för liknande förbud. I Göteborg vill den rödgrönrosa oppositionen se ett förbud mot fossil reklam på samtliga kommunala reklamskyltar i staden. MP i Stockholm stad vill undersöka ett förbud av fossil reklam på stadens reklamytor. Det finns också en  Socialdemokratisk motion med förslag om att införa och utreda hur ett förbud mot reklam, sponsorskap och andra samarbeten som driver fossilbränsleanvändning i Stockholm. Att DN under våren också tagit fram en policy för fossil reklam är en del i samma trend. ETC har gjort ett tydligt ställningstagande mot fossil reklam redan tidigare. 

 S-motionen kommer att behandlas i Stockholms kommunfullmäktige i mitten av oktober. Stockholm har nu möjligheten att liksom Amsterdam ta ett skarpt beslut om förbud mot fossil reklam. Det borde av alla inblandade ses som en lågt hängande frukt. I en tid då tipping points inte längre är ett framtidsscenario, utan något som händer här och nu, måste ett minimum vara att reklam för sånt som förstärker klimatkrisen försvinner. Det är inte okej att behöva se vulgär reklam av fossildrivna SUV:ar eller orimligt billiga weekendresor med flyg.

Under hösten kraftsamlar vi tillsammans med andra miljö- och konsumentorganisationer i Europa för att förbud mot fossil reklam på EU-nivå. Men redan nu kan kommuner och regioner gå före. Nu slipas på valmanifest och utfästelser inför 2022. Låt oss där få läsa löften om stopp för fossil reklam i Stockholm, Göteborg och Malmö. Och hela Sverige.

 

 
Föregående
Föregående

Cementen måste fram!

Nästa
Nästa

Men först hinner vi med en schysst resa...