Annonsen för Jeeps "ekologiska" ladd-SUV fälld

Bild: FCA Sweden, Jeep.se (bilden är beskuren).

Bild: FCA Sweden, Jeep.se (bilden är beskuren).

Den 30 april anmälde New Weather Sverige biltillverkaren Jeeps annons för SUV:en Compass till Konsumentverket och Reklamombudsmannen. Annonsen fanns på bilföretagets hemsida under vintern och våren 2021. Vi ansåg att den var grovt vilseledande.

“Bilen i reklamen, en Compass 4XE, är en SUV som delvis eller i huvudsak drivs av bensin vid genomsnittlig körning. Trots detta är annonsens rubrik ‘Ekologisk mobilitet’. Brödtexten ger inte information om på vilket sätt bilen är ‘ekologisk’ eller att bilen främst eller delvis drivs av fossila bränslen. Den innehåller heller inga uppgifter om utsläpp av koldioxid. Den genomsnittliga konsumenten får intrycket att det handlar om en mycket miljövänlig bil, troligen en bil helt utan utsläpp.

Reklamombudsmannen beslutade att granska annonsen och begärde en förklaring från annonsören, FCA Sweden, den svenska grenen av bilkoncernen Fiat Chrysler Automobile. Förutom Jeep importerar och säljer bolaget bland annat Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, Lancia och Maserati.

I sitt svar menade FCA att ordvalet i rubriken var ett fel som hade uppstått “i den automatiserade översättningsprocess som initieras av annonsörens huvudkontor.”

Vilket främmande ord som felaktigt hade översatts till ekologisk framgår inte. FCA förklarar inte heller vad som skulle ha stått istället eller varför ingen på företaget hade upptäckt felet trots att annonsen hade legat på hemsidan länge.

Den 31 maj instämde Reklamombudsmannen i vår uppfattning. Annonsen fälldes med följande motivering: “Reklamombudsmannen finner att reklamen innehåller ett vilseledande miljöpåstående. Den strider därmed mot artiklarna 5 och D1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.”

Reklamombudsmannen menar vidare att “en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet ‘Ekologisk mobilitet’, i den aktuella kontexten, som att den marknadsförda bilmodellen är ekologisk. Reklamen innehåller därför ett vilseledande miljöpåstående och strider därmed mot artikel 5 och D1 i ICC:s regler. Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig.”

Bild: FCA Sweden, Jeep.se (bilden är beskuren).

FCA har nu ändrat rubriken på hemsidan till “En ny era av mobilitet”.

Biltillverkarnas marknadsföring av laddhybrider är ibland hårresande i försöken att få dessa fake-elbilar att framstå som elbilar. Vi ska tro att en laddhybrid är en elbil och att alla “laddbara” bilar har mycket låga utsläpp av klimatgaser. På Jeeps hemsida antyder företaget i både bilder och texter att Compass är en elbil. Bland Frågor och svar hittar man exempelvis följande:

“Vilken typ av elbil kommer Jeep Renegade och Compass 4xe att vara?

Jeep Renegade och Compass 4xe kommer att vara en Plug-In Hybrid Electric 4x4 Fordon, utrustad med en bensinmotor, som driver framhjulen, och en elmotor, som driver bakhjulen och förbättrar terrängförmågan.“

Fler anmälningar hänger i luften.

Enligt officiella uppgifter släpper Compass ut 49–55 gram koldioxid per kilometer och staten subventionerar bilen genom en bonus på 12 935 – 16 433 kronor. Hur mycket koldioxid bilen släpper ut vid verklig körning är okänt, men flera rapporter visar att andra laddhybrider släpper ut två till fyra gånger mer i verkligheten än i de officiella siffrorna. Om dessa siffror används skulle köparen istället betala upp till 16 000 kronor högre skatt.


Föregående
Föregående

Är det fler strandnära hus som behövs?

Nästa
Nästa

Rapport: Börja utfasningen genom att ta bort miljardstödet