New Weather granskar: Preems omställning
Hand i hand ska Vasaloppet och Preem gå mot en fossilfri framtid – i alla fall om vi får tro Vasaloppets ledning.
Vasaloppet och Preem: hand i hand mot en fossilfri framtid? Bild: Dave Goudreau
Hand i hand ska Vasaloppet och Preem gå mot en fossilfri framtid – i alla fall om vi får tro Vasaloppets ledning. Båda har som mål att bli fossilfria år 2035. Men för Preems del finns varken kompass eller karta som visar hur det ska gå till. I verkligheten minskar Preems utsläpp med en bråkdel av vad som krävs, 0,3 procent per år, och planerna för framtiden är minst sagt oklara.
Preem
Preem är Sveriges i särklass största oljebolag och näst största utsläppskälla av växthusgaser efter SSAB. Men företaget har alltid gjort stor affär av sina investeringar i förnybar energi. Vi är många som minns reklamfilmer där skidlegendaren Gunde Svan sprang runt i skogen och pratade om att tallkottar kunde bli förnybar bensin och diesel.
En av de aktörer som har svalt Preems argumentation är arrangörerna av världens största skidlopp, Vasaloppet. Preem har varit huvudsponsor sedan 2009. Oljebolaget är nu så insyltat i arrangemangen att det allt mer framstår som Sveriges största reklamjippo för ett oljebolag. Preems varumärke syns överallt och leder, enligt Preem själva, till en ökad försäljning av bränslen.
Figur 1. Preems produktion 2023
De senaste siffror som finns om Preems bränsleproduktion är från 2023. Enligt årsredovisningen bestod 98 procent av fossila drivmedel, bara drygt två procent var förnybart (figur 1). Det kan påpekas att det är en avsevärt mindre andel än vad den svenska reduktionsplikten för bränslen som säljs på bensinmackar kräver – även sedan den har sänkts: sex procent och från sommaren 2025 tio procent.
Preems omställning
Vasaloppets försvar för samarbetet med Preem är att oljebolaget har höga målsättningar i sitt klimatarbete och hjälper Vasaloppet att ställa om och bli fossilfritt. Exempelvis fick Vasaloppets vd frågan ”Vad representerar Preem för er? i en intervju med Dagens Nyheter. Svaret blev: ”Omställning”.
Så hur ser Preems omställning ut? Alltså skiftet från fossila bränslen till fossilfria. Det viktiga i det sammanhanget är inte produktionen av förnybart bränsle, utan om utsläppen från fossila bränslen minskar. Det är det avgörande för klimatet.
En sådan granskning måste ta hänsyn till bolagets hela utsläpp, inte bara de som sker vid Preems anläggningar i Sverige. Vi behöver räkna in utsläpp som sker som en konsekvens av företagets verksamhet, till exempel vid utvinning av råvaran, transporter och, inte minst, de som orsakas när Preems bensin, diesel och andra bränslen används. Detta kallas utsläpp från hela livscykeln, eller Scope 1–3. Preem kallar det ”hela värdekedjan”.
Tyvärr presenterar inte Preem sådana uppgifter före 2016, så vår granskning av omställningen är begränsad till åren 2016–2023.
Utvecklingen imponerar inte. Förutom 2018, då utsläppen var rekordhöga, ligger de kring 50 miljoner ton koldioxidekvivalenter (CO2e) per år under hela perioden. År 2023 var de endast 1,3 miljoner ton lägre än 2016, en minskning med 2,6 procent på åtta år – i genomsnitt 0,32 procent per år. Se figur 2.
Figur 2. Preems utsläpp av koldioxid (CO2e) åren 2016–2023, scope 1–3. Källa: Preems årsredovisningar.
Några high-lights från Preems årsredovisningar under perioden:
År 2018, nio år efter att Vasaloppets arrangörer inledde ett samarbete med Preem, var utsläppen rekordhöga – och företaget hade fortfarande inte antagit något mål för minskade utsläpp. Inriktningen för företagets kommunikation hade desto tydligare mål i årsredovisningen: ”Målet är att vi ska uppfattas som det mest hållbara varumärket inom vår bransch.”
Året därpå, 2019, antog Preem för första gången ett långsiktigt klimatmål för verksamheten. Hela ”värdekedjan” skulle bli “klimatneutral” år 2045. Det innebär att alla utsläpp skulle elimineras eller ”kompenseras” på något sätt. (Sådan kompensation är hårt kritiserad, men det går utanför ramarna för dagens ämne.)
Preem ansökte 2016 om tillstånd att få bygga ut sitt fossila raffinaderi i Lysekil och fördubbla utsläppen därifrån. Dessa planer grusades dock av opinionen och övergavs år 2020.
I årsredovisningen för år 2021 angav Preem att företaget hade antagit ett nytt och tuffare klimatmål: utsläppen från hela värdekedjan (scope 1–3) skulle reduceras med 90 procent till 2035 och de utsläpp som inte kunde elimineras skulle kompenseras. Det är ett mål som sammanfaller med Vasaloppets mål som att bli fossilfritt samma år.
I den senaste årsredovisningen (för 2023) finns en ”transitionsplan” som utan förklaring anger att produktionen av fossila bränslen år 2030 beräknas bli 14 miljoner kubikmeter, en minskning med 2,5 miljoner kubikmeter från 2023 (15 procent på sju år). Från 2030 finns ingen uppgift över huvud taget om hur resten av den fossila produktionen ska ersättas, bara att ”den fossila produktionen och den totala produktionskapaciteten anpassas till framtidens lägre behov.”
Utsläpp från raffinaderierna
Preem har två raffinaderier, ett mindre som ligger i Göteborg och det stora raffinaderiet i Lysekil. För att få en bild av omställningen sedan 2009 då Vasaloppet inledde sitt samarbete med Preem, kan vi betrakta utsläppen från enbart raffinaderierna i Sverige, det vill säga scope 1, under perioden 2009–2023. Figur 3.
Figur 3. Preems utsläpp av CO2e från raffinaderier i Sverige, 2007–2023, scope 1. Källa: Preems årsredovisningar.
Bortsett från en nedgång under pandemi-åren 2019 och 2020 är mönstret att utsläppen har minskat något sedan samarbetet med Vasaloppet inleddes 2009, men de ligger kring två miljoner ton per år. Jämfört med 2022 ökade dessutom utsläppen 2023 något.
När vi jämför utsläppen från raffinaderierna 2009 med 2023 ser vi att minskningen är cirka 220,000 ton. Det innebär ungefär tio procent på femton år, eller i genomsnitt 0,7 procent per år.
Framtiden
Preem kommunicerar gärna sina investeringar i produktion av förnybara bränslen, vilket inte är relevant för klimatet om det inte innebär minskade utsläpp av CO2e. I företagets årsredovisningar och andra material är det svårt att hitta uppgifter om hur utsläppen av CO2e i hela värdekedjan ska minska med 90 procent till 2035. En sådan minskning innebär en reduktion med cirka tio procent per år, vilket kan jämföras med reduktionen hittills sedan 2016 : 0,3 procent per år.
Företaget investerar (och kommunicerar) kraftigt i insamling och lagring av växthusgaser (Carbon Capture and Storage, CCS) från raffinaderierna. Tanken är att koldioxid ska filtreras bort från skorstenarna, samlas i tankar, fraktas till Nordnorge med fartyg och sedan pumpas ned i gamla borrhål i Nordsjön.
I årsredovisningen 2018 lovade företaget att ”ha fullskalig insamling och lagring av koldioxid, så kallad CCS, på plats till år 2025”. Det beräknades minska raffinaderiernas utsläpp med ungefär 25 procent. Löftet upprepades i årsredovisningen 2019, men har sedan skjutits upp till år 2030. Många tvivlar på tekniken som är väldigt dyr och osäker, men även om den förverkligas är det en marginell åtgärd som endast minskar företagets utsläpp i hela värdekedjan med högst en procent, 500,000 ton av 50 miljoner.
Den stora frågan för Preems omställning av hela värdekedjan är hur företaget ska minska utsläppen från sina bränslen i utvinnings- och användarledet. De står för merparten av bolagets utsläpp och först här, i ett sekundärt läge, kommer investeringarna i fossilfria bränslen in.
För att ersätta de fossila bränslen som företaget producerar idag krävs i storleksordningen 20 miljoner kubikmeter förnybara bränslen. År 2023 producerade Preem knappt 400,000 kubikmeter och endast 11 procent av råvarorna kom från Sverige. Bolaget planerar att öka sin produktion till fem miljoner ton år 2030. Varifrån resten ska komma är en gåta.
Eller som bolaget skriver i sin årsredovisning: ”Att i hård konkurrens säkra försörjningen av de råvaror som krävs för att nå målet om en klimatneutral värdekedja år 2035 är utmanande.”
Världens största PR-firma anmäld för samarbete med fossilbolag
Världens största reklam- och PR-företag, WPP, har anmälts till organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) angående företagets arbete för starkt förorenande kunder, inklusive fossilbränsleföretag.
Världens största reklam- och PR-företag, WPP, har anmälts till organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) angående företagets arbete för starkt förorenande kunder, inklusive fossilbränsleföretag.
I det första klagomålet i sitt slag hävdar New Weather Institute och Addfree cities att WPP:s arbete för kunder som Saudi Aramco, Shell, BP, Toyota med flera ”direkt ökar efterfrågan på fossilintensiva produkter och undergräver globala ansträngningar att minska utsläppen av växthusgaser”. Detta strider mot OECD:s internationella riktlinjer för ansvarsfullt företagande. Klagomålet lämnades in idag till OECD:s kontaktpunkt i Storbritannien av advokater vid London-baserade Doughty Street Chambers.
Enligt anmälan har WPP misslyckats med att uppfylla riktlinjernas krav att agera hållbart och ansvarsfullt, genom ”den negativa påverkan på klimatet, miljön och mänskliga rättigheter som orsakas genom företagets tjänster”. Advokaterna lyfter fram ”reklamens centrala roll" för att "driva efterfrågan på koldioxidhaltiga produkter och fördröja energiomställningen”, och menar att WPP har misslyckats med att "tillräckligt identifiera, förhindra eller mildra" reklamens negativa effekter.
Klimatkrisen hotar en rad mänskliga rättigheter, inklusive hälsa, liv, vatten, sanitet och livsmedel. I juni 2024 uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres PR-företag att avsluta sina samarbeten med fossila företag. I talet kallade han oljebolagen för ”klimatkaosets gudfäder”.
Analyser visar att den ökade konsumtion som orsakas av reklam ökade klimatavtrycket hos varje brittisk medborgare med 32 procent genom de utsläpp som är förknippade med den extra konsumtionen av varor och tjänster som drivs av reklam, även kallade ”annonserade utsläpp”. PR-företag har ännu inte ställts inför rättstvister på klimatskäl, till skillnad från många av deras koldioxidintensiva kunder. Denna utmaning mot WPP markerar en betydande ökning av den juridiska och finansiella risken för reklamsektorn.
Läs mer hos Badvertising (engelska)
Reklam för Equinor och Ford på väg ut från vintersport
Nyligen meddelade den statliga oljejätten Equinor att de drar sig ur sponsringen av det norska skidlandslaget nästa säsong. Eller om det var skidlandslaget som drog sig ur, det är lite oklart.
Ford kommer inte längre vara sponsor av Smart Energy Cup
Nyligen meddelade den statliga oljejätten Equinor att de drar sig ur sponsringen av det norska skidlandslaget nästa säsong. Eller om det var skidlandslaget som drog sig ur, det är lite oklart.
Nu har även Svenska skidförbundet meddelat att deras elit-tävlingar, Ford Smart Energy Cup, har släppt namnet Ford. Till badvertising.se kommenterar skidförbundet beslutet så här:
“Nu återgår Smart Energy Cup till ursprungsformatet och blir den plattform som vi initierade inledningsvis, där vi pratar om klimatet och tillsammans med arrangörer, aktiva och partners gör insatser och aktiviteter som bidrar till den omställning som vi vill göra – det vill säga reducera vårt klimatavtryck så att vi gör vad vi kan för att få en snörik framtid, säger Malin Westhed, Marknadschef Svenska Skidförbundet, längd.”
Att Ford inte ingår i elittävlingarnas namn är ett stort framsteg, nu väntar vi bara på att biltillverkarens reklam även försvinner från resten av skidlandslagets verksamhet.
Beskeden från skidförbunden kommer bara månader efter att FN:s generalsekreterare António Guterres uppmanade världens regeringar “att förbjuda reklam från fossilföretag “ och att reklamföretag skulle sluta agera som möjliggörare av planetär förstörelse: "sluta ta emot nya fossilkunder, från och med idag, och lägga upp planer på att släppa era befintliga."
Den tidigare elitskidåkaren Emil Johansson Kringstad gjorde en aktion i norska Beitostølen för ett par år sedan för att uppmärksamma Equinors fossila sponsring med en banderoll med texten “Morgendagen smelter” som en lek med Equinors slogan "Morgendagens helter”:
– Det känns bra att protesterna mot sportswashing ger resultat! Förhoppningsvis kan det ge ringar på vattnet och få bort fler smutsiga företag från sporten - som skidåkare tänker jag främst på Vasaloppets samarbete med Preem, säger Emil Johansson Kringstad .
Det är ett stort framsteg att Ford inte ingår i namnet på elit-tävlingarnaBadvertising.se utgår från att både det norska och det svenska skidförbundet nu släpper alla fossila sponsorer. Den som har ambitionen att vara fossilfri kan knappast göra reklam för fossila företag. Vi uppmanar även andra aktörer i sportsammanhang, exempelvis Vasaloppet, att följa generalsekreterare Guterres krav.
Tuing
Via Tuing kan den som funderar på en resa till exempelvis Hawaii, Turkiet eller Maldiverna se flygresans koldioxidutsläpp och hur klimatförändring påverkar dem som bor där.
Kanske borde Ulf Kristersson, Andreas Carlsson och Romina Pourmokhtari kolla in Tuing.se?
Ett flertal tunga aktörer har konstaterat att regeringens politik innebär att arbetet för att nå klimatmålen havererat, men det hindrade inte regeringen från att häromveckan presentera en miljardsatsning på flyget.
Kanske behöver statsministern och de andra statsråden lite grundläggande kunskap om flygets klimatpåverkan? Dessvärre är de inte ensamma, det finns många som av olika skäl vill att vi ska flyga mer och tror att det inte spelar någon roll. Vi rekommenderar då att ta en titt på vår fiktiva resebyrå Tuing.
Via Tuing kan den som funderar på en resa till exempelvis Hawaii, Turkiet eller Maldiverna se flygresans koldioxidutsläpp och hur klimatförändring påverkar dem som bor där. Ta till exempel resan till Bangkok i Thailand som genererar knappt 2,3 ton CO2e, där hettan tvingat människor att stanna inomhus medan värmerekorden blir allt fler. Eller resan till Valencia i Spanien på dryga 0,9 ton CO2e, där det varit rekordstora skador efter skogsbränder och hundratals människor evakuerats från bränder. För att inte tala om Korfu, Grekland, på 0,6 ton där delar av ön evakuerades på grund av bränder. Så, den som gärna vill vara nära stranden kan lika gärna hamna nära branden.
Våra totala årliga utsläpp av växthusgaser behöver snabbt minska till under 1 000 kg per person. Det är ungefär lika mycket utsläpp som från en flygresa för en person tur och retur till Kanarieöarna.
Med Tuing vill vi också visa på den makt som flygreklamen har över våra värderingar och önskemål om hur en semester ska vara. Flygreklamen normaliserar ett beteende som driver på klimatkrisen, och vi som medborgare borde få slippa denna typ av reklam över huvud taget. Vi vill därför att flygreklam och annan fossil reklam ska förbjudas, i likhet med tobaksreklamen.
Men sådana förslag kan vi knappast förvänta oss av den sittande regeringen som ökar utsläppen istället för att minska dem. Därför är det viktigare är någonsin att vi alla fortsätter sprida information, driva opinion och ha kul på vägen. Så sprid gärna resesajten Tuing till nära och bekanta, det kan vara droppen som urholkar stenen.
Och följ och gilla gärna Tuing:
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/tuingse/
Facebook: https://www.facebook.com/tuingse/
Instagram: https://www.instagram.com/tuingse