
Artiklar
Sex av tio svenska skidåkare instämmer i att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av New Weather Institute Sverige.
Trycket på organisationer och arrangörer inom vintersport att agera ökar, och det kommer såväl utifrån som inifrån, från skidåkarna själva.
I helgen ägde det 101:a Vasaloppet rum, i slask och tö. Men det var inte det enda sättet som klimatfrågan gjorde sig kännbar på – veckorna inför loppet växte sig kritiken mot Vasaloppets samarbete med och reklam för oljebolaget Preem allt starkare.
Idag skickar Protect Our Winters och New Weather ett öppet brev till ledningen för Falun 2027, organisationen som ska arrangera nästa skid-VM.
Hand i hand ska Vasaloppet och Preem gå mot en fossilfri framtid – i alla fall om vi får tro Vasaloppets ledning.
Världens största reklam- och PR-företag, WPP, har anmälts till organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) angående företagets arbete för starkt förorenande kunder, inklusive fossilbränsleföretag.
Nyligen meddelade den statliga oljejätten Equinor att de drar sig ur sponsringen av det norska skidlandslaget nästa säsong. Eller om det var skidlandslaget som drog sig ur, det är lite oklart.
När de olympiska spelen idag invigs i Paris har det gått nästan nio år sedan staden stod som värd för FN:s stora klimatkonferens. Nu ser spelen i staden ut att slå OS-rekord när det gäller så kallad sportswashing av fossila bränslen, tillverkare av fossildrivna bilar och flygbolag.
Idag på Världsmiljödagen publicerar vi rapporten Klimatkonsumenterna där vi kartlägger de svenska hushållens klimatpåverkan genom konsumtion. Den visar att svenska hushåll orsakar 6,3 ton koldioxidutsläpp per år och person, vilket behöver halveras till 2035 för att svenskar ska leva upp till vår del av Parisavtalet.
Via Tuing kan den som funderar på en resa till exempelvis Hawaii, Turkiet eller Maldiverna se flygresans koldioxidutsläpp och hur klimatförändring påverkar dem som bor där.
Förra veckan presenterade Klimatpolitiska rådet sin granskning av regeringens klimatpolitiska plan för mandatperioden. Det är en läsning som borde få alla i regeringsunderlaget att skämmas, i synnerhet Liberalerna som har förhandlat till sig posten som miljö- och klimatminister och historiskt har drivit en klimatpolitik med vissa ambitioner.
Den 21 mars kom Klimatpolitiska rådets granskning av regeringens plan för klimatpolitiken. Den är en svidande kritik och enligt Dagens Nyheter en ”sågning av ett helt nytt slag”.
Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar presenterar New Weather Institute rapporten Dirty Snow, som för första gången visar priset för de sponsorpengar som vintersporter tar emot från oljebolag, biltillverkare och flygbolag.
Från och med 2026 kommer de boende i Stockholms län slippa se reklam för “fossila bränslen och fossilt drivna produkter” i kollektivtrafiken. Därmed har regionen antagit Sveriges, och Skandinaviens, första förbud mot fossil reklam.
Den senaste veckan har Göteborg stad varit en reklamskylt för det ökända oljebolaget Exxon. Cirka hundra miljoner tv-tittare runt om i världen har sett Essos reklam på stadens hockey-rinkar – trots att staden för ett år sedan beslutade att ”att ta fram riktlinjer för att förbjuda reklam för fossil kol-, olje- och gasutvinning på Göteborg stads reklamtavlor”.
Många som läste DN Debatt den 10 december satte kanske kaffet i vrångstrupen. Där tog en del av näringslivets grädda till orda under ledning av Jacob Wallenberg och krävde mer flyg till och från Arlanda. Läs repliken vi skrev tillsammans med PUSH Sverige och Protect Our Winters Sverige.
Det ligger i klimatomställningens natur att den är ett rättviseprojekt, men ofta framställs den som om det vore tvärtom, skriver Anna Jonsson i tidningen Syre.
Idag publicerar vi rapporten Klimatet, reklamen och lagen som visar att fossil reklam i sig är vilseledande och strider mot EU-direktiv, den svenska marknadsföringslagen och ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.
Nu har Klimatpolitiska rådet publicerat sin rapport för 2023. Budskapet är tydligt; utsläppen ökar och det sker på grund av regeringens politiska beslut, vilket inte har hänt på tjugo år.
Vi får ofta höra att en snabb klimatomställning är omöjlig. Men varför är den det? För bara ett par år sedan var allt möjligt – för att stoppa pandemin. Klimatkrisen är minst lika allvarlig, men leder bara till prat.
Stockholms stad meddelade idag att den har som mål att införa ett förbud mot fossil reklam, sponsring och andra samarbeten som driver användningen av fossila bränslen. Utformningen av ett sådant förbud ska utredas under 2023.
På tisdag den 8 november kommer den blåbruna regeringens första budget. I den här korta rapporten ger vi några tips om fem områden som det kan vara värt att hålla ögonen på när budgeten kommer. En del har redan presenterats av regeringen, men det kommer säkert att finnas mer.
On the 12th of September the Swedish people woke up to a new political reality. A coalition of three blue-brown right wing parties, supported by a small center-right liberal party, had won a small majority in the election for the national parliament.
Vad kan vi vänta oss inom miljö- och klimatpolitiken under kommande mandatperiod?
I rapporten Så vill blåbruna partier ändra klimat- och miljöpolitiken redovisar vi hur Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ville ändra den förra regeringens klimat- och miljöpolitik i budget hösten 2021. Det ger oss nog en ganska bra bild av vad som väntar.
New Weather har kartlagt hur Sveriges 24 största städer arbetar med bilismen och vilken roll staten spelar. Genomgången visar att alla städerna har någon form av målsättning eller ambition för minskad eller begränsad biltrafik, vilket står i kontrast till den nationella planeringen som bygger på fortsatt ökning av biltrafiken.
Nyheter direkt
Du kan få våra nyheter och artiklar direkt i mailen