Sex av tio svenskar vill bli av med fossil reklam inom vintersport

 
 

Bild: Bart van Griensven

Sex av tio svenska skidåkare instämmer i att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av New Weather Institute Sverige. Undersökningen ingår i rapporten Snöänglar som publicerades i samband med invigningen av Vasaloppsveckan 2025. Detta är första gången allmänhetens attityd till fossil reklam inom vintersporten kartläggs.

Opinionsundersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av New Weather Sverige i januari 2025 och resultatet är representativt för den svenska befolkningen. Undersökningen visar att två tredjedelar av den svenska befolkningen instämmer i att reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser inte hör hemma inom evenemang för vintersport. Mer än hälften anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem. 

Den del av allmänheten som är intresserad av vintersport är särskilt kritisk till fossil reklam i sporter som utövas på snö eller is. Sjuttio procent instämmer i påståendet att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser. Bland personer som åker skidor minst någon gång per år anser 57 procent att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem. 

Av rapporten framgår att klimatförändringen är ett omedelbart hot mot vintersporten. Enligt nuvarande trender förväntas vintrarna på norra halvklotet krympa med 4,7 dagar per årtionde. I slutet av århundradet kan vintern vara så kort som 31 dagar, en enda månad.

Ser man specifikt på snötäcket i maj månad på norra halvklotet 1970–2024, minskade det med cirka 4,8 miljoner kvadratkilometer, en årlig förlust på 90 700 kvadratkilometer.

Rapporten visar även att utsläppen av växthusgaser från Vasaloppets huvudsponsorer Preem och Volvo ökade mellan 2022 och 2023. Företagens utsläpp under 2023 orsakade en minskning av snötäcket med 221 kvadratkilometer – en yta som är 246 gånger större än Vasaloppets skidområde.

Rapportens resultat rapporterades brett vid publiceringen den 21 feb, och Vasaloppets VD Johan Ericsson kommenterade resultatet i Dagens Nyheter

DN: Vissa ser det som ironiskt att ett oljebolag sponsrar en verksamhet som är beroende av snö? Kan du se det?

JE: Nej, det har jag svårt att se. Jag tycker att det är för lättvindigt att se det utifrån den smala vinklingen. Det är en enorm omställning vi håller på med och vi har kommit fram till att det är på det här sättet vi kan klara den. Den tyngsta delen i vårt klimatavtryck ligger i transporterna till och från våra evenemang.

DN: Har det någon betydelse för er vad en sponsor representerar?

JE: Definitivt, i allra högsta grad.

DN: Och vad representerar Preem för er?

JE: Omställning.

Detta replikskifte visar hur tätt sammanknuten Vasaloppets organisation är med oljebolaget Preem. I juni 2024 uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres världens regeringar att förbjuda fossil reklam och vädjade till PR-byråer att avsluta sina samarbeten med oljebolag, som han kallade ”klimatkaosets gudfäder”.

Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag.

Vintersport har möjlighet att bli en internationell föregångare genom att städa rent från reklam som driver på klimatkrisen. Vasaloppet, med sin folklighet, gemenskap och dignitet, har en särställning och det är hög tid att loppet bryter banden till oljebolaget Preem som bidrar till att smälta snön med sina utsläpp. Detta har ett brett stöd – hos hela befolkningen likväl som bland skidåkare och intresserade. 

Rapportens huvudsakliga slutsatser 

● Vintersport är centralt i svensk kultur och Novus opinionsundersökning visar att mer än hälften av svenskarna (58%) känner oro för att snötäcket minskar på grund av klimatförändringar. 

● Två tredjedelar (66%) instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser 

● Mer än hälften (55%) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem. 

● Snötäcket på norra halvklotet i maj månad minskade 1970–2024 med cirka 4,9 miljoner km2, från 21,4 miljoner till 16,5 miljoner kvadratkilometer (km2), en total årlig förlust på 90 700 km2. 

● Två av Vasaloppets huvudsponsorer, oljejätten Preem och biltillverkaren Volvo Cars, beräknas tillsammans stå för förlust av 221 km2 snötäcke varje år. Det motsvarar cirka 246 gånger den yta som utgör Vasaloppets skidområde. 

● Preem och Volvo presenterar ofta ambitiösa klimatmål för framtiden, men båda företagen har ökat sina CO2-utsläpp under de senaste åren.


Mer info: 

Snöänglar (svenska)

Snow Angels (engelska)

Novus presentation av opinionsundersökningen 

Artikel i Dagens Nyheter: Vasaloppet får oljepengar – allmänheten kritisk

Artikel i Aftonbladet: Trots kritik  – Vasaloppet i samarbete med oljebolag 

New Weathers kampanjsida Rädda Vasaloppet www.vasaloppet2025.se

New Weather granskar Preems omställning

 
Föregående
Föregående

Granskning avslöjar oljebolagens syften med sponsring

Nästa
Nästa

VM i Trondheim: Skidåkarnas kritik mot fossilreklamen