Granskning avslöjar oljebolagens syften med sponsring

 

Tusentals mail och annan intern kommunikation hos oljebolag har granskats av Rebecka John

En granskning av interna dokument från BP, Shell, Chevron och andra oljebolag avslöjar syftet med deras sponsring – att stärka oljebolagens rykte och förhindra klimatregleringar. I USA är det sponsring av flickscouter och i Sverige är det legotävlingar och Vasaloppet. Det är hög tid att aktörer inom kultur och idrott tar sig en rejäl funderare om de vill vara oljelobbyns redskap.  

Dokumenten som granskats är daterade mellan 2015 och 2021 begärdes in i samband med en amerikansk kongressutredning om klimatdesinformation som publicerades förra året.

Nu har forskaren Rebecca John från Climate Investigations Centre tittat närmare på tusentals interna memon, mejl och annan kommunikation som samlades in i samband med utredningen. Granskningen, som publicerades den 20 maj i The Guardian och DeSmog, visar att oljebolag finansierar sponsringsprogram som inte bara är avsedda att stärka deras rykte som socialt ansvarsfulla företag, utan också för att avvärja regleringar mot klimatförändringar som kan undergräva deras olje- och gasverksamhet. 

Dokumenten, som alla finns att läsa online, avslöjar bland annat hur BP Americas kommunikationspersonal fick instruktioner om att använda företagets sponsorsamarbeten för att skydda BP från "externa hot" som "klimatpolitik och klimatpolicys”. Det framgår också att Shell använder filantropi för att lösa problemet med vikande trovärdighet i en tid av ”ökande samhälleliga förväntningar på klimatåtgärder", samtidigt som bolaget säkerställer att olja och gas förblir "en lönsam kassa-ko."

Ett exempel på oljelobbyns sponsring är hur amerikanska petroleuminstitutet (API) sponsrade flickscouter för att de skulle få en “större förståelse för naturgas och olja” (fossilgas red anm). Tyvärr finns liknande exempel även i här i Sverige. Förra året var Tekniska museet värd för en legotävling där norska oljebolaget Equinor var en av sponsorerna, och bolagets logga kablades ut till barn när SVT gjorde inslag om tävlingen, vilket rapporterades av Dagens ETC. 

Ett annat exempel är Preems sponsring av Vasaloppet. I mars tog mer än femtio toppskidåkare ställning mot oljebolagets sponsring av det ärofyllda skidloppet i ett öppet brev i Aftonbladet. Vasaloppets VD beskrev i Dagens Nyheter att Preem står för “omställning”.

Att ett oljebolag med två procent biodrivmedel i sin produktion kan uppfattas som en kraft för klimatomställning är ett talande exempel på hur täta band mellan oljelobbyn och sponsormottagare inte bara är ett utbyte av pengar, utan att samarbetet också påverkar värderingar och budskap. Kulturen och sporten blir ett redskap i oljebolagens syften. 

Rebecka Johns granskning visar att denna sponsring inte är välgörenhet, utan att fossilindustrin förväntar sig ett resultat – starkare varumärken och mindre klimatregleringar.

 
Nästa
Nästa

Sex av tio svenskar vill bli av med fossil reklam inom vintersport