Stockholm visar vägen med förbud mot fossilreklam

 

Bild: Visit Stockholm

Stockholms stad meddelade den 8 oktober att ett förbud mot fossilreklam i staden införs från och med sommaren 2026. Stockholm förbjuder fossil reklam på stadens egna reklamplatser, enligt den nya budgeten från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. 

Beslutet är modigt och banbrytande. Stockholm kommer att bli ett internationellt föredöme tillsammans med Amsterdam, Haag, Sydney och andra städer som redan har tagit steget att stoppa reklam som eldar på klimatkrisen. Fossilreklamen är ett hot mot våra barns framtid. Det är bara en tidsfråga innan den blir helt förbjuden, precis som tobaksreklamen.

Miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) meddelar i en intervju med Sveriges Radio att en definition av vad som avses som fossilreklam kommer att tas fram, redan nu flaggar hon för att flygresor och fossildrivna bilar bör ingå. Likaså kommer fossil sponsring av stadens idrottsarenor att förbjudas. 

Stockholm är den första kommunen i landet att införa förbud mot fossilreklam på sina egna reklamplatser. Vi applåderar att de vågar gå före, tillsammans med Region Stockholm och Västtrafik som redan tagit liknande beslut. Nu hoppas vi att detta blir en spark i baken för andra kommuner som ligger i startgroparna, till exempel Göteborg där frågan är under utredning.

Bakgrund

Den styrande majoriteten i Stockholm stad aviserade redan efter förra valet att den ville se ett fossilreklamförbud, och inledde då en utredning. Nu levererar Stockholmspolitikerna ett skarpt beslut. Så här skriver man i Stockholms stads budget för 2026:

”Staden ska inte upplåta reklamplatser för fossilbaserade produkter och tjänster. Kommunstyrelsen ska ta fram en sammanhållen och stadsövergripande policy för reklam och sponsorskap. Policyn ska inkludera riktlinjer som syftar till förbud mot reklam och sponsorskap som kan anses vara fossilbränsledrivande, ge uttryck för brott mot mänskliga rättigheter eller utgöra påverkanskampanjer från främmande makt.”

 Sponsring och reklam i samband med idrottshallar pekas också ut specifikt och idrottsnämnden får i uppdrag att ”i samråd med kommunstyrelsen och utifrån kommande stadsgemensamma riktlinjer, ta fram en inriktning för hur reklam och sponsring på idrottsytor ska hanteras.” Länk till beslutet (se sid 55, 67, 187, 278):

Budget 2026-2028, Finansborgarrådets förslag, Stockholms stad

 
Nästa
Nästa

Granskning avslöjar oljebolagens syften med sponsring