
Granskning avslöjar oljebolagens syften med sponsring
Tusentals mail och annan intern kommunikation hos oljebolag har granskats av Rebecka John
En granskning av interna dokument från BP, Shell, Chevron och andra oljebolag avslöjar syftet med deras sponsring – att stärka oljebolagens rykte och förhindra klimatregleringar. I USA är det sponsring av flickscouter och i Sverige är det legotävlingar och Vasaloppet. Det är hög tid att aktörer inom kultur och idrott tar sig en rejäl funderare om de vill vara oljelobbyns redskap.
Dokumenten som granskats är daterade mellan 2015 och 2021 begärdes in i samband med en amerikansk kongressutredning om klimatdesinformation som publicerades förra året.
Nu har forskaren Rebecca John från Climate Investigations Centre tittat närmare på tusentals interna memon, mejl och annan kommunikation som samlades in i samband med utredningen. Granskningen, som publicerades den 20 maj i The Guardian och DeSmog, visar att oljebolag finansierar sponsringsprogram som inte bara är avsedda att stärka deras rykte som socialt ansvarsfulla företag, utan också för att avvärja regleringar mot klimatförändringar som kan undergräva deras olje- och gasverksamhet.
Dokumenten, som alla finns att läsa online, avslöjar bland annat hur BP Americas kommunikationspersonal fick instruktioner om att använda företagets sponsorsamarbeten för att skydda BP från "externa hot" som "klimatpolitik och klimatpolicys”. Det framgår också att Shell använder filantropi för att lösa problemet med vikande trovärdighet i en tid av ”ökande samhälleliga förväntningar på klimatåtgärder", samtidigt som bolaget säkerställer att olja och gas förblir "en lönsam kassa-ko."
Ett exempel på oljelobbyns sponsring är hur amerikanska petroleuminstitutet (API) sponsrade flickscouter för att de skulle få en “större förståelse för naturgas och olja” (fossilgas red anm). Tyvärr finns liknande exempel även i här i Sverige. Förra året var Tekniska museet värd för en legotävling där norska oljebolaget Equinor var en av sponsorerna, och bolagets logga kablades ut till barn när SVT gjorde inslag om tävlingen, vilket rapporterades av Dagens ETC.
Ett annat exempel är Preems sponsring av Vasaloppet. I mars tog mer än femtio toppskidåkare ställning mot oljebolagets sponsring av det ärofyllda skidloppet i ett öppet brev i Aftonbladet. Vasaloppets VD beskrev i Dagens Nyheter att Preem står för “omställning”.
Att ett oljebolag med två procent biodrivmedel i sin produktion kan uppfattas som en kraft för klimatomställning är ett talande exempel på hur täta band mellan oljelobbyn och sponsormottagare inte bara är ett utbyte av pengar, utan att samarbetet också påverkar värderingar och budskap. Kulturen och sporten blir ett redskap i oljebolagens syften.
Rebecka Johns granskning visar att denna sponsring inte är välgörenhet, utan att fossilindustrin förväntar sig ett resultat – starkare varumärken och mindre klimatregleringar.
Sex av tio svenskar vill bli av med fossil reklam inom vintersport
Sex av tio svenska skidåkare instämmer i att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av New Weather Institute Sverige.
Bild: Bart van Griensven
Sex av tio svenska skidåkare instämmer i att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av New Weather Institute Sverige. Undersökningen ingår i rapporten Snöänglar som publicerades i samband med invigningen av Vasaloppsveckan 2025. Detta är första gången allmänhetens attityd till fossil reklam inom vintersporten kartläggs.
Opinionsundersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av New Weather Sverige i januari 2025 och resultatet är representativt för den svenska befolkningen. Undersökningen visar att två tredjedelar av den svenska befolkningen instämmer i att reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser inte hör hemma inom evenemang för vintersport. Mer än hälften anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem.
Den del av allmänheten som är intresserad av vintersport är särskilt kritisk till fossil reklam i sporter som utövas på snö eller is. Sjuttio procent instämmer i påståendet att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser. Bland personer som åker skidor minst någon gång per år anser 57 procent att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem.
Av rapporten framgår att klimatförändringen är ett omedelbart hot mot vintersporten. Enligt nuvarande trender förväntas vintrarna på norra halvklotet krympa med 4,7 dagar per årtionde. I slutet av århundradet kan vintern vara så kort som 31 dagar, en enda månad.
Ser man specifikt på snötäcket i maj månad på norra halvklotet 1970–2024, minskade det med cirka 4,8 miljoner kvadratkilometer, en årlig förlust på 90 700 kvadratkilometer.
Rapporten visar även att utsläppen av växthusgaser från Vasaloppets huvudsponsorer Preem och Volvo ökade mellan 2022 och 2023. Företagens utsläpp under 2023 orsakade en minskning av snötäcket med 221 kvadratkilometer – en yta som är 246 gånger större än Vasaloppets skidområde.
Rapportens resultat rapporterades brett vid publiceringen den 21 feb, och Vasaloppets VD Johan Ericsson kommenterade resultatet i Dagens Nyheter:
DN: Vissa ser det som ironiskt att ett oljebolag sponsrar en verksamhet som är beroende av snö? Kan du se det?
JE: Nej, det har jag svårt att se. Jag tycker att det är för lättvindigt att se det utifrån den smala vinklingen. Det är en enorm omställning vi håller på med och vi har kommit fram till att det är på det här sättet vi kan klara den. Den tyngsta delen i vårt klimatavtryck ligger i transporterna till och från våra evenemang.
DN: Har det någon betydelse för er vad en sponsor representerar?
JE: Definitivt, i allra högsta grad.
DN: Och vad representerar Preem för er?
JE: Omställning.
Detta replikskifte visar hur tätt sammanknuten Vasaloppets organisation är med oljebolaget Preem. I juni 2024 uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres världens regeringar att förbjuda fossil reklam och vädjade till PR-byråer att avsluta sina samarbeten med oljebolag, som han kallade ”klimatkaosets gudfäder”.
Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag.
Vintersport har möjlighet att bli en internationell föregångare genom att städa rent från reklam som driver på klimatkrisen. Vasaloppet, med sin folklighet, gemenskap och dignitet, har en särställning och det är hög tid att loppet bryter banden till oljebolaget Preem som bidrar till att smälta snön med sina utsläpp. Detta har ett brett stöd – hos hela befolkningen likväl som bland skidåkare och intresserade.
Rapportens huvudsakliga slutsatser
● Vintersport är centralt i svensk kultur och Novus opinionsundersökning visar att mer än hälften av svenskarna (58%) känner oro för att snötäcket minskar på grund av klimatförändringar.
● Två tredjedelar (66%) instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser
● Mer än hälften (55%) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem.
● Snötäcket på norra halvklotet i maj månad minskade 1970–2024 med cirka 4,9 miljoner km2, från 21,4 miljoner till 16,5 miljoner kvadratkilometer (km2), en total årlig förlust på 90 700 km2.
● Två av Vasaloppets huvudsponsorer, oljejätten Preem och biltillverkaren Volvo Cars, beräknas tillsammans stå för förlust av 221 km2 snötäcke varje år. Det motsvarar cirka 246 gånger den yta som utgör Vasaloppets skidområde.
● Preem och Volvo presenterar ofta ambitiösa klimatmål för framtiden, men båda företagen har ökat sina CO2-utsläpp under de senaste åren.
Mer info:
Snöänglar (svenska)
Snow Angels (engelska)
Novus presentation av opinionsundersökningen
Artikel i Dagens Nyheter: Vasaloppet får oljepengar – allmänheten kritisk
Artikel i Aftonbladet: Trots kritik – Vasaloppet i samarbete med oljebolag
New Weathers kampanjsida Rädda Vasaloppet www.vasaloppet2025.se
VM i Trondheim: Skidåkarnas kritik mot fossilreklamen
Trycket på organisationer och arrangörer inom vintersport att agera ökar, och det kommer såväl utifrån som inifrån, från skidåkarna själva.
Reklamtält i Trondheim. Bild: Folk mot fossilmakta
Trycket på organisationer och arrangörer inom vintersport att agera mot fossilreklam ökar, och det kommer såväl utifrån som inifrån, från skidåkarna själva. Inom loppet av en vecka publicerades två upprop från toppskidåkare om behovet att rensa bort fossilreklam från vintersporten.
Det första var ett öppet brev till Vasaloppet där 55 svenska toppskidåkare uppmanar arrangörerna att avsluta sitt samarbete med oljebolaget Preem. En vecka senare skrev 29 elitåkare vid VM i Trondheim på ett upprop där de bland annat uppmanar det internationella skidförbundet, FIS, att anta regler för sponsring som innebär att fossilreklam utesluts.
Hur gick det till när ett antal elitskidåkare prioriterade förhandlingar om klimat med aktivister mellan sina VM-lopp? Inför femmilen i skid-VM i Trondheim krävde nätverket Folk mot fossilmakta att arrangören skulle sätta stopp för sponsoravtalet med oljebolaget Equinor, annars skulle de sätta sig i skidspåren. De ville berätta en annan historia än den som skid-VM och oljebolaget kommunicerar. Kontakter tog mellan aktiva skidåkare och aktivisterna, samtal som under fredagen den 7 mars ledde till elitåkarnas upprop mot fossil sponsring och vintersportens klimatansvar.
Bland de skidåkare som skrivit under finns Frida Karlsson, Oskar Svensson, Märta Rosenberg och Truls Gisselman. Uttalandet har även skrivits under av elitåkaren Björn Sandström, som är en av initiativtagarna till det öppna brev till Vasaloppet.
I VM-åkarnas upprop refererar de till FN:s generalsekreterare António Guterres uppmaning att bryta banden med fossilindustrin och stoppa den fossila reklamen: ”Vi som idrottare anser att idrottsevenemang, som världsmästerskapen i skidåkning här i Trondheim, bör ta FN:s generalsekreterares ord på allvar.”
Skidåkarna har för avsikt att skapa en koalition med klimataktiva inför Internationella Snowboard- och Skidförbundets (FIS) kongress i juni, och att tillsammans utarbeta förslag till FIS på två områden:
Att utveckla riktlinjer för sponsring som prioriterar partners som visar ett genuint engagemang för klimatledarskap och vintersportens långsiktiga framtid.
För FIS att ta en ledande roll i klimatomställningen genom att använda sin röst och sitt inflytande för att driva på för en hållbar framtid för vintersport. Detta görs genom underskrift av Fossil Fuel Treaty.
Det är strategiskt viktigt att påverka FIS – internationellt har organisationen en central roll inom vintersporten och den behöver också granska sina egna sponsoravtal. FIS nuvarande avtal med Audi leder till att företagets utsläpp ökar med 103 000–144 000 ton CO2e per år – vilket motsvarar utsläppen från att bränna 238 000–333 000 fat olja (Dirty Snow 2024).
Mot bakgrund av protesterna i Vasaloppet och skid-VM har New Weather och Protect Our Winters Sweden skrivit ett öppet brev till skid-VM i Falun. I brevet uppmanas arrangörerna att ta avstånd från fossilreklam och bli en föregångare.
Läs mer:
Toppskidåkare i öppet brev till Vasaloppet, på engelska här.
Upprop från skidåkarna i Trondheim.
Bakgrund och beskrivning av händelserna i Trondheim.
Öppet brev från New Weather och POW till skid-VM i Falun.
Den växande kritiken mot Vasaloppets fossilreklam
I helgen ägde det 101:a Vasaloppet rum, i slask och tö. Men det var inte det enda sättet som klimatfrågan gjorde sig kännbar på – veckorna inför loppet växte sig kritiken mot Vasaloppets samarbete med och reklam för oljebolaget Preem allt starkare.
Emil Johansson vid starten av Stafettvasan. Foto: Adam Karls Johansson
I helgen ägde det 101:a Vasaloppet rum, i slask och tö. Men det var inte det enda sättet som klimatfrågan gjorde sig kännbar på – veckorna inför loppet växte sig kritiken mot Vasaloppets samarbete med och reklam för oljebolaget Preem allt starkare.
Det började med att New Weather i början av februari lanserade kampanjsajten Rädda Vasaloppet som med ironi uppmärksammar hur två av Vasaloppets huvudsponsorer smälter snön med sina utsläpp. På sidan finns tips på hur du kan göra din röst hörd, genom att exempelvis maila Vasaloppets ledning eller som vasaloppsåkare bära svart mössa i tyst protest.
Veckan därpå, den 21 februari, släppte vi rapporten Snow Angels med siffror på svenska befolkningens attityder till fossil reklam inom vintersport i allmänhet och Vasaloppets Preem-reklam. Opinionsundersökningen, som Novus genomförde i januari, visar att 55 procent av svenskarna vill se ett slut på Vasaloppets reklam för Preem.
Denna nyhet rapporterades bland annat i Dagens Nyheter där Vasaloppets vd Johan Eriksson fick frågan om det har någon betydelse vad en sponsor representerar. ”Definitivt, i allra högsta grad”, svarade Eriksson. Och på följdfrågan om vad Preem representerar för Vasaloppet svarade Eriksson: ”Omställning”.
Det är obegripligt att ett oljebolag med 98 procent fossil produktion och en årlig reduktion av CO2-utsläppen med 0,3 procent per år kan uppfattas som en föregångare inom omställning. Men på något sätt blir det desto mer begripligt varför omställningen i samhället går så långsamt, om det är Preem som är måttstocken. Det faktum att fossilindustrin har ett alltför stort inflytande uppmärksammades i juni förra året av Antònio Guterres, då han uppmanade alla världens länder att agera för att stoppa fossil reklam, liksom även PR-byråer att släppa allt samarbete med fossilindustrin.
Den uppmaningen bör även hörsammas av vinteridrotten. Ironin är uppenbar; oljebolag och biltillverkare bidrar till att smälta snön med sina utsläpp, den snö som vi alla älskar och som vintersporten är helt beroende av. Och det är många som tycker detta är fel; I samma Novus-undersökning framgår att hela två tredjedelar av den svenska befolkningen anser att fossil reklam inte hör hemma i vintersport.
Och stödet växer i folkrörelser och organisationer, under Vasaloppsveckan gick Protect Our Winter (POW) i Sverige, Norge och Finland ut med en uppmaning till vinteridrotten att bryta banden med fossilindsutrin och vägra fossil sponsring och istället utveckla klimatvänliga sponsorstrategier. Vasaloppsgruppen inom Rebellmammorna skrev en debattartikel i Dagens ETC med uppmaningen till Vasaloppet att säga upp avtalet med Preem, och de genomförde en vinterparad under loppet med parollen: Vasaloppet måste dumpa Preem. Greenpeace har startat en namninsamling med samma uppmaning.
Sydsvenskan gjorde ett helt uppslag som även beskrev både Rebellmammornas och New Weathers protester. Och på torsdagen gjorde Mora Tidning ett uppslag och en intervju med tidigare landslagsåkaren Emil Johansson Kringstad som annonserade att han skulle köra stafettvasan med den svarta mössan - som en tyst protest. Och han var inte ensam, under Vasaloppsveckan genomfördes denna tysta protest av ett flertal vasaloppsåkare - i Tjejvasan, Öppet Spår och självaste Vasaloppet.
Mössan med texten Ban Fossil Ads talade sitt tydliga språk, och Emil sammanfattade sina tankar i målgången i Mora för SR P4: “Jag tycker det är orimligt att Vasaloppet som är så beroende av snön hjälper Preem att sportswasha sig själva, och på ett sätt legitimera fossila bränslen. Men det värsta kanske är, jag tror inte Vasaloppet tänker på det, att de underminerar allvaret i klimatkrisen – och det är jag trött på.”
Dagen därpå, fredagen den 28 feb, tog 55 toppskidåkare ställning i ett öppet brev till Vasaloppet som publicerades i Aftonbladet, “Tiden är knapp om vi ska rädda snön och vår älskade längdskidåkning. Därför behöver Vasaloppet, och vintersporten i stort, bli en aktiv kraft för att minska utsläppen och som ett led i detta sluta göra reklam för oljebolag och andra fossiltunga företag som bidrar till att smälta snön med sina utsläpp.”
SVT Sport gjorde intervju med elitskidåkaren Björn Sandström, en av initiativtagarna till brevet, där han kommenterar Vasaloppets Preem-samarbete: “Det är absurt ur den synvinkeln: att ha nåt så fantastiskt som Vasaloppet och samtidigt marknadsföra den fossila eran”. Elitskidåkaren Max Novak, som sedermera kom trea i Vasaloppet på söndagen, konstaterar i samma artikel att det var självklart för honom att skriva under.
Julia Angelsiöö, som slutade på 16:de plats av damerna i söndagens Vasalopp, beskriver i Upsala Nya Tidning att det också för henne var givet att skriva under, och att hon anser att Vasaloppet måste tänka om: “Det känns som väldigt mycket greenwashing och det är något av det värsta, det är väldigt fult”.
Vad blev då Johan Erikssons kommentar på den samlade kritiken? Han upprepade gång på gång att Vasaloppet står för omställning, och hoppades att kritikerna “funderar ett varv till”. Vi passade då på att göra en granskning av Preems omställning, som visar bland annat att Preem minskat sina utsläpp med 2,6 procent på åtta år – i genomsnitt 0,32 procent per år.
Låt oss hoppas att Vasaloppets organisation tänker ett varv till. Tänk om Vasaloppets 102:a lopp år 2026 kunde vara rent från fossil reklam? Det skulle vara viktigt för att minska de utsläpp som orsakas av att fossilreklamen. Och viktigast av allt, för att Vasaloppet genom att vägra vara ett redskap för fossilindustrin då också upphör att bidra till att underminera klimatfrågan – precis som Emil Johansson Kringstad säger när han intervjuas vid målgången med sin svarta mössa.